Var beredd om olyckan är framme

Hur kul innebandyn än är att lira händer det tyvärr att olyckan är framme ibland och skador uppstår. Vid dessa tillfällen är det viktigt att vara väl förberedd.

Många ”onödiga” skador går att undvika genom skadeförebyggande träning som enkelt kan bakas in i uppvärmningen eller övningar på träningen. Andra småskador klarar man också av med lite hjälp av textilplåster, skavsårsplåster eller coachtejp. Spelaren kanske missar ett byte under omplåstringen, men sedan är det ofta bara att köra för fullt igen.

De skador det är viktigt att vara förberedd på är skador där spelaren blir borta längre perioder om man inte agerar rätt direkt. Inom innebandy gäller det först och främst stukningar av fötter, men det gäller egentligen alla skador som orsakar blödningar i muskler. Exempelvis lårkakor och sträckningar.

Här är det viktigt att på bara några sekunder få ordentligt tryck på det skadade området, så att blödningen stoppas. Det görs genom att sätta en elastisk linda hårt runt området. Går det sedan att få skadan i högläge, samt tillsätta lite kyla med exempelvis kylpåse eller kylspray. Korrekt och snabbt agerat vid en sådan skada kan göra så att spelaren kan spela match om en vecka i stället för att det ska behöva ta 3-4 veckor att få skadan att läka.

Ha alltså alltid sjukvårdsväskan redo vid både match och träning och se till att den alltid innehåller det som kan tänkas behövas. Fyll alltid på i god tid när något börjar ta slut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *